Üzleti Partnereket keresünk Magyarországon az Adaptic terápiás székek kiskereskedelmi értékesítésére. Amennyiben érdekli Önt a lehetőség, kérjük, vegye fel velünk a kapcsolatot!

Ágyéki gerinc: Miért fáj, és milyen gyakorlatok enyhítik?

Az ágyéki gerinc a gerincoszlop legkevésbé mozgékony része. Az alacsony mobilitást egyrészt a csigolyák forgást akadályozó formája, másrészt az erős szalagok okozzák. Ez a gerincszakasz 5 csigolyából áll, amelyeket L betű és 1-től 5-ig terjedő számok jelölnek.

A gerincvelő az első és második ágyékcsigolya közötti szintig található, nem terjed ki a teljes gerinccsatornára. Minimálisan halad át a csípőn – ellentétben a nyaki- és háti gerinccel. A második ágyéki csigolyából 2 erős idegkötegbe ágazik Ezek gondoskodnak az impulzusok továbbításáról a test alsó felébe.

Az ágyéki gerinc körüli izmok stabilizálják a törzset. Ez egy nagyon igényes feladat, mely egyáltalán nem könnyítjük meg a gerincet. Rossz üléssel vagy testtartással túlterheljük az ágyéki gerincet és a stabilizálásért felelős izmokat. Ilyenkor jelentkezik a fájdalom.

Nákres bederní páteře
Forrás: Netter, H.N. Az ember anatómiai atlasza, elérhető a Zdraweb.cz

Ágyéki gerincfájdalom: A rossz testtartástól a porckorongsérvig

Doktor úr, fáj a hátam!” Cseh orvosok és gyógytornászok nap mint nap hallják ezt a mondatot. A hátfájás egyike a 10 leggyakoribb oknak, amiért orvoshoz fordulunk. Amint azt a MUDr. Michal Vilímovský, 10 felnőttből 8 találkozott vele. Az ágyéki gerinc az egyik legproblémásabb szakasz.

Ha fájdalom jelentkezik, az számos problémát jelezhet:

  • az ágyéki gerinc túlterhelése (akár terhelés, akár rossz ülés miatt)
  • az ágyéki gerinc blokkolása
  • akut gerincsérv
  • csigolyaközti porckorongsérv

Míg a rehabilitációs gyakorlatok az első két problémán segítenek, a porckorongsérv esetenként műtétet igényel.

Tudta, hogy a hátfájás a második leggyakoribb ok a munkabeli hiányzásoknál? 2023-tól hivatalosan a munkahelyi balesetek közé kellene tartoznia – természetesen csak akkor, ha nem irodában dolgozik. Még egy ok arra, hogy egészségügyi széket vegyen.

Egy fontos tény, hogy a testben minden mindennel összefügg. Ezért az ágyéki gerinc és a környező izmok fájdalma néha más területeken jelentkező problémákra utal – legyen szó túlterhelt izmokról a test egy másik részén vagy a belső szervek betegségeiről.

Javasoljuk: Kérjen időpontot kezelőorvosától, amint ágyéki fájdalmat észlel. A várakozási idő hosszú lehet, ezért ne késlekedjen. Addig is próbálja ki ezeket a gyakorlatokat.

Tudja, hogyan lehet felismerni a gerinc túlterheléséből adódó fájdalmat?

Hogyan lehet megkülönböztetni a túlterhelt izmok fájdalmát porckorongsérvtől (lumbágó)? Megmutatjuk.

Az ágyéki gerinc izmainak túlterhelése:

  • Az izmok gyorsan elfáradnak.
  • A fájdalom inkább statikus helyzetben (állva, ülve) jelentkezik, mint mozgás közben.
  • Reggel az izmok merevek, napközben szétmozogja őket. De a fájdalom a fáradtsággal fokozódhat.
  • A fájdalom nem éles, de fárasztja Önt, ezért folyamatosan olyan testhelyzetet keres, ami nem fáj.

Lumbágó:

  • Éles fájdalmat érzel.
  • A fájdalom gyors, koordinálatlan mozgás után jelentkezik (leggyakrabban előrehajlás és forgás kombinációja során).
  • Nem tud felegyenesedni.
  • A mozgás fájdalmas és nehéz.

Porckorongsérv

  • Bizonyos mozgások éles lövő fájdalmat okoznak az alsó végtagokban.
  • Bizsergő érzést érez.
  • A fájdalom érezhető, amikor tüsszent vagy WC-re ül.

Hogyan terheljük túl az izmokat? A rossz ülés nemcsak ezeket terheli

„Testünk nem ülésre van tervezve. A gyaloglásnak köszönhetően testünk  formában tartható, a feszültség a test elülső részén is megmarad. Ezért a hosszas ülésnél izomegyensúly zavarok lépnek fel, ahol a hátizmok túlterhelődnek, a has- és farizmok pedig legyengülnek. Ennek az egyensúlyhiánynak a progressziója a csípő fokozott feszültségéhez vezet. A test STOP jelet küld, amit fájdalomként érzékelünk. A fájdalom az első figyelmeztető jel, hogy valami nincs rendben a szervezetünkben. Ez a test védelme a további károsodásokkal szemben." Egyszerűen nem úgy vagyunk kialakítva, hogy egész napot a számítógép előtt töltsünk. Mit tudunk ezzel kezdeni?

Tanuljon meg egészségesen ülni. Fektessen be egészségébe, és szerezzen be egy egészségügyi széket, amellyel erősíti a gerinc körüli izmokat, és nem terheli túl azokat.

Žena sedí na židli Adaptic z profilu
 Az egészségügyi széken erősíti stabilizáló izmait  és nem fáj a háta.

A hirtelen mozgás nem segít

Talán te is így csinálod? Nem végzel rendszeres testmozgást, de havonta egyszer jó kimerítő edzést tartasz teniszből vagy a golfban. Vigyázz erre! A bölcs salamoni mondás nem így tartja!

Ha a test nincs hozzászokva a rendszeres testmozgáshoz, megsérülhet. Az izmoknak fel kell melegedniük és vért kell kapniuk, ezért minél ritkábban sportolunk, vagy minél idősebbek vagyunk, annál több időt kell szánnunk a bemelegítéssel. Így elkerülhető az ágyéki gerinc váratlan elzáródásása.

Muž hraje golf
  Nem melegített be? Egy éles mozdulat elég, és a fájdalom már ott is van.

Gyors segítség ágyéki gerincfájdalmakra. Mi a teendő, ha nem tud tornázni?

A fájdalom elviselhetetlen. Mindenki azt tanácsolja: "Mozognod kell!", de tudod, hogy minden mozdulat szenvedés lesz. Mit tehet ilyenkor? Próbáljon meg belélegezni a fájó izmokba.

  1.  Feküdjön a hátára, hajlítsa be a lábait derékszögben.
  2. Tegye a kezét a köldöke alá.
  3. Csukja be a szemét és figyelje a lélegzetét.
  4. Lélegezzen mélyeket, és irányítsa a kilégzést a kezeire.

Ha túllesz ezen a részen, lépjen feljebb. Tegye a kezét az alsó bordáira, és irányítsa oda a lélegzetét. Ezután összpontosítson a szegycsont környékére.

Ha a fájdalom másként nem engedi, segít akár az is, ha elképzeli a gyakorlatot. Komolyan! Bizonyított tény, hogy a mozgás elképzelésével az adott izom rostjai aktiválodnak.

Próbálja ki ezt a gyakorlatsort:

  1. Feküdjön a hátára.
  2. Hajlítsa be a lábát, és pihentesse őket a szőnyegen, tegye őket csípőszélességbe.
  3. Képzelje el, hogy egy óra van a csípőjén.
  4. Képzelje el, hogy először 12 és 6 óra között, majd 3 és 9 óra között mozgatja a medencéjét.
  5. Képzeletben próbálja meg körbeforgatni a medencéjét az óramutató járásával megegyező irányba.
Žena leží na zádech v popisované pozici
 Nem tud tornázni? Lélegezze át a fájdalmat, vagy képzelje el a mozgást.

A meleg, közvetlenül a fájó területen enyhít. Például próbáljon ki egy elektromos lepedőt vagy egy felmelegített törölközőt. Kerülje a forró fürdőt, mert az egész testet túlmelegítené, és nem segítene az adott pontban.

A meleg az elzáródott ágyéki gerinc esetén is segít. A FYZIOklinika fizioterapeutái a következőket javasolják:

Feküdjön hasra, és kérje meg kedvesét, hogy tegye a kezét a csípőjére, a mellkasára stb., és érezéssel nyomja, miközben mozgatja a bőrt és az izmokat a gerinc körül. A nyomásnak egyenletesnek kell lennie a bőrön, azaz egész tenyérrel és ujjakkal. A nyomás intenzitása nem okozhat fájdalmat, hanem éppen ellenkezőleg, nagyon kellemesnek kell lennie. A kéz nyomása általában megfelel a súlynak.

Az ágyéki gerinc gyakorlata: Összpontosítson a légzésére

Minden orvos javasolni fogja a testmozgást: Ez szolgál az ágyéki gerincfájdalmak  megelőzésére és kezelésére. MUDr. Michal Vilímovský arra  figyelmeztet, mi szerint fontos a rendszeresség és a megfelelő légzés: „Naponta legalább kétszer 10 percet kell gyakorolnunk, de minél többet, annál jobb. Fontos, hogy minden gyakorlatot lassan és főleg nyújtással végezzünk, ne lendítéssel."

MUDr. Vilímovský a reggeli nyújtást ajánlja, hogy felébressze az ágyéki gerincet a merevségből. Maradjon még egy pillanatig az ágyban, és felváltva nyújtsa ki a bal karját és a jobb lábát egyszerre és ellentétesen is. Tartson ki 5 másodpercig, ismételje meg 3-5-ször mindkét oldalon.

Žena se protahuje v posteli
 Egy jó reggeli nyújtás segít megelőzni az ágyéki gerinc fájdalmát.

Amikor a fájdalom az irodában jelentkezik, ezt a gyakorlatot ajánlja az ágyéki gerincre: „Álljon enyhén előredőlve az íróasztalon, és támaszkodjon rá a kezével. Húzza be a farizmokat és a hasizmokat, és váltakozva mozgassa az ágyéki gerincedet előre-hátra szabályos ritmusban. Fontos, hogy a gyakorlatot az ágyékban végezzük és a mellkasi gerincben ne legyen mozgás."

További gyakorlatokat ezen az oldalon találhat. De ne feledje, hogy a deréktáji fájdalomnak különböző okai lehetnek, ezért különféle megoldásokra van szükségünk. Ha Önt is zavarja, mielőbb kérjen időpontot kezelőorvosához.

Próbálja ki a gyakorlatokat ebből a videóból is  

Gyakorlatok az ágyéki gerinc aktiválására és ellazítására Mgr. David Krumpoleccel.

A megelőzés mindenek felett. Ügyeljen az ágyéki gerincre addig, míg nem fáj

A hátfájásoknak egy közös vonásuk van: egész életünk során hozzájárulunk kialakulásukhoz úgy, hogy nem is tudtuk róla. A nagy fizikai megerőltetés, a rossz ülés vagy testtartás, előrehaladott korban porckorongsérvhez vezethet.

Ez tulajdonképpen jó hír a számodra: már tudod, mi fáj a gerincednek, és időben tudsz segíteni. Hogyan is?

  • Mozogjon rendszeresen. A gyaloglás a legideálisabb, próbáljon naponta legalább 3 km-t gyalogolni.
  • Üljön kevesebbet. Ülő munkánál és álló munka közben is az állítható íróasztal segít.
  • Üljön egészségesen. Szabaduljon meg a klasszikus irodai széktől, amely egészségtelen ülőhelyzetet eredményez. Válasszon egészségügyi széket.
  • Mozogjon rendszeresen, még akkor is, ha nem fáj.
Žena pracuje ve stoje u polohovatelného stolu
Változtasson pozíciót munka közben. Az állítható íróasztalnak köszönhetően pillanatok alatt megtörténhet.

Érdekes források

  • Az ágyéki gerinc fájdalmai: okok, megnyilvánulások, megelőzés és testmozgás - részletes cikk MuDr. Michal Vílímovskýtól
  • Ágyéki gerinc: fájdalomcsillapító gyakorlatok – video MUDr. Zdeňkem Kalvachem professorral
  • Ágyéki gerincfájdalom – fizioterapeuták összefoglalják a leggyakoribb problémákat és a kezelési lehetőségeket
  • Fájdalom az ágyéki gerincben és a derékrészen - a Levitas klinika cikke, leírja a probléma eredetét
  • Az ágyéki és mellkasi gerinc degeneratív betegségei – a Homolce Kórház szakértőinek cikke,  porckorongsérvet és egyéb problémákat ír le
  • Hogyan segíthetsz magadon az ágyéki gerinc akut elzáródásában - gyakorlatok a Fizioklinikáról
  • Az ágyéki gerinc elzáródása, akut hátfájás - további részletes cikk a Fizioklinikáról
  • Ágyéki gerinc – bevezetés a problémába, Masaryk Egyetem Zdraweban
  • Gyakorlatok az ágyék lazítására Ludmila Mojžíš szerint  - videóbemutató

Mgr. Kateřina Klimešová

Gyógytornász, több mint tíz éves tapasztalattal ezen a területen. Gerinc- és gerincsérülések specialistája. Oktató Nordic Walking az Oktatási és Kulturális Minisztérium akkreditációjával. A Cseh Köztársaság jelenlegi bajnokának személyi gyógytornásza és Csehország fedett pályás hendikeppel élők bajnoka súlylökésben.

További cikkek

Hasonló termékek

    • vékony, átlagos, erősebb
    • további szinek

    Adaptic EVORA - Terápiás szék

    247600 Ft-tól
    • minden testalkatra alkalmas
    • legtöbbet eladott szék 2021-ben és 2022-ben
    • átlagos, erősebb

    Adaptic COMFORT - Terápiás szék

    311600 Ft-tól
    • átlagos, és erősebb testalkatúaknak is
    • kényelmes, és igen népszerű terápiás szék modell
    • vékony, átlagos, erősebb
    • további szinek

    Adaptic XTREME - Terápiás szék

    311600 Ft-tól
    • terápiás szék vékony, átlagos és erősebb testalkatúaknak
    • az egyik legjobb terápiás szék a piacon

Még mindig görget? Itt olvashat tovább!